De volgende ochtend  hebben de dames een afspraak voor een traditionele Thaise massage en 's Middags bezoeken we de boeddhistische tempel Wat Chalong waar wassen beelden van monniken te zien zijn. Hierna gaan we in draf naar Patong Beach, de meest toeristische plaats van het eiland Phuket. Honderden winkeltjes en kraampjes in alle soorten en maten en wat later op de dag komen de prostituees tevoorschijn. Toen de dames iets te ver achterop liepen werd Marcel door een dikke dame een sextent ingetrokken. Rob kon hem nog maar net bevrijden. Patong is voor shopliefhebbers maar vooral de liefhebbers van betaalde sex een walhalla. Het is erg grappig om te zien hoe de hoeren op straat met hun makeupspiegeltjes opletten of er geen politie aankomt. De avond vullen we met een diner met Boy en zijn vrouw, een stel uit Breda dat we al enkele jaren kennen. De laatste dag hebben we op Phuket nog 2 duiken gemaakt en verder bezochten we Phuket Fanta Sea, een groot pretpark met een olifantenshow.Wel erg toeristisch allemaal en het een megabuffet was magertjes.

Na 3 weken moeten we helaas weer terug naar Nederland. Op de dag van vertrek gaan de dames 's-ochtends nog even snel naar de manicure en diezelfde middag stappen we in Phuket op het vliegtuig op weg naar Singapore. Van daaruit is het met Singapore Airlines weer linea recta naar Amsterdam. Onze fantastische vakantie met FOX is helaas ten einde!

De combinatie Singapore, Maleisie en Thailand is erg afwisselend. Wat we wel steeds missen in Azie is beestjes. Op een verdwaalde aap na zie je geen dieren en dat is heel erg jammer want het oerwoud is vooral in Maleisie prachtig.

Fox Reizen heeft een mooie reis samengesteld met de goede mix aan natuur, cultuur en ontspanning. Soms waren de hotels en resorts uitzonderlijk mooi, soms sober. Ook dit waren we al eerder gewend van Fox toen we in Thailand waren.
De reis van Amsterdam naar Singapore.
We hebben door de jaren heen al veel gehoord over de reputatie van Singapore Airlines. Het eten zou zelfs lekker zijn aan boord en meer stoelruimte dan bij andere maatschappijen.
Om stipt 11.50 uur hangen we boven Schiphol in een Boeing 747-400 voor een rechtstreekse vlucht naar Singapore. De vlucht verloopt vlekkeloos hoewel we van extra beenruimte weinig of niks merken. Wel zijn de overwegend kleine stewardessjes erg vriendelijk en behulpzaam. En inderdaad, het eten smaakt ook niet slecht. Helaas geen Indische rijsttafel maar gewoon de normale keuzes.

Singapore, Allson Hotel.
Om 06.05 uur landen we op de drukke luchthaven van Singapore en gaan we door een warmtescan vanwege de griepepidemie. Iedereen is gelukkig OK. Onze reisleidster Marie-Jose staat ons op te wachten voor de transfer naar het hotel. Slapen hebben we in het vliegtuig niet gedaan en daar zal voorlopig ook weinig van komen want we hebben nog een programma voor vandaag. Na even snel opgefrist te zijn in het hotel gaan we 's middags al met een bus op pad voor een stadstoer door Singapore. Het valt meteen op hoe schoon de stad is en hoe modern ook. We brengen een bezoek aan het beroemde beeld in de haven, Chinatown en Little India. Als laatste gaan we nog naar de Orchid Garden, een prachtige stadstuin met exotische wilde planten in het centrum. Voldaan maar doodop gaan we die avond dan eindelijk een keer slapen.

Van Singapore naar Kuala Lumpur, Swiss Garden Hotel.
Na het ontbijt brengt de bus ons naar het station want om stipt 8 uur vertrekt onze trein richting de stad van contrasten; Kuala Lumpur. De reis duurt ongeveer zes en een half uur, de trein is modern en schoon. Bij aankomst in Kuala Lumpur, wat zoiets als modderige riviermonding betekent krijgen we een officieel welkomstdiner in buffetvorm voorgeschoteld met een leuk uitzicht op de Twin Towers. We zitten dan in het restaurant boven in de Kuala Lumpur Tower (Menara Kuala Lumpur of KL tower) die maar liefst 421 meter hoog is. We hebben een prachtig zicht op de nog hogere Petronas Twin Towers. Na de heerlijke lunch rijden we met de bus  nog even naar de voet van de Petronas Twin Towers. Met 452 meter hoogte, 88 verdiepingen en hun zilverkleurige bekleding zijn ze prachtig om te zien. De rest van de middag onderzoeken we de lokale Malls om te kijken of alles zo goedkoop is als men beweert. Het heeft inderdaad wel een beetje weg van Thailand. Ook hier volop illegale films en CD's.
Na een paar uurtjes rijden we vervolgens naar het koninklijk paleis, het nationaal museum Muzeum Negara van Kuala Lumpur, het onafhankelijkheidsplein, het oude Engelse cricketveld en de in Moorse (Engelse) stijl gebouwde gebouwen. Ook nemen we nog een kijkje bij de grootste moskee van MaleisiŽ. Maleisie is immers overwegend Moslim. We sluiten de ochtend af met een bliksembezoek aan de grootste tinfabriek ter wereld. Fox heeft altijd een mix aan cultuur en natuur in zijn reizen verweven. Dat hadden we al gemerkt in Thailand en dus ook deze reis zouden we hier niet aan gaan ontkomen. Och ja, wel grappig om te zien maar niet om te kopen.

Op de vrije middag gaat een klein ploegje met de taxi terug naar de Twin Towers om een poging te wagen het gebouw van binnen en vanaf de loopbrug op de 41e etage tussen de torens te bekijken. Je moet vanwege de grote belangstelling eigenlijk kaartjes hebben maar we hebben mazzel en mogen onder strenge beveiliging naar binnen. Helaas mag je na 9-11 als toerist niet verder meer komen dan de loopbrug halverwege de torens. Het uitzicht is zeker niet minder indrukwekkend en omdat de vloer van de brug van glas is heeft menig toerist last van wiebelknieŽn. Haagse Jan, een lid van onze groep,  is op dat moment al voor de eerste keer zijn bril kwijtgeraakt. Gelukkig is het niet de eerste keer, zijn vrouw heeft een voorraadje bij. De taxichauffeur die ons terugbrengt vertelt nog vol trots dat hij tijdens de Formule-1 races altijd de vaste chauffeur van Michael Schumacher is. Het Vodafone shirt maakt een wat smoezelige indruk.
Van Kuala Lumpur naar Taman Negara, verblijf in Mutiara Taman Negara.
Eindelijk gaan we het stadse leven (wij vinden het na een dag wel prima) vaarwel zeggen om de jungle te gaan verkennen. Om 8.30 uur zitten we fris en scherp in de bus naar het groene hart, de Taman Negara. Taman Negara is het oudste tropische oerwoud van de wereld. Als je heeeeeel veel geluk hebt zie je er diverse soorten dieren zoals olifanten, tijgers, luipaarden, honingberen en vele soorten apen, samen met ongeveer 350 soorten exotische vogels waaronder neushoornvogels en boomspechten. Maar je zult er dan een lange jungletocht voor over moeten hebben. Tijdens een tussenstop laat Ruslan (onze gids in MaleisiŽ) zien hoe je van rubberbomen traditioneel rubber tapt met een speciaal mes.

Je gaat Taman Negara het liefst in met een boot omdat je dan kans hebt om het wild te zien. Bij een aanlegsteiger stappen we in houten long-tail boten, waarna we 3 uur varen op de Tembeling rivier, op weg naar het hotel Mutiara Taman Negara dat midden in de bush ligt. Het is een leuke toch met zo nu en dan wat wild langs de waterkant.

Het hotel, of eigenlijk meer de lodge bestaat uit houten huisjes met airco in een zeer fraaie omgeving, vlak langs de rivier. 's Avonds verzamelen voor de nachtwandeling in de jungle.  Onze deet moet flink aan de bak en het is beter om je pijpen dicht te binden vanwege de bloedzuigers. Onze gids blijkt een dove jongen te zijn. Het geluk wil wel dat zijn ogen meer zien dan die van ons. Hij vindt zelfs nog een dikke schorpioen. Het korte verblijf in de jungle was echt fantastisch.
Een deel van de groep gaat die middag raften. Wij blijven achter in de lodge om heerlijk te genieten van de omgeving. De schippers varen een  behoorlijke tijd stroomopwaarts en bedwingen een aantal stroomversnellingen  met rubber banden. Het kon niet uitblijven; Haagse Jan is zijn tweede bril verloren en ziet de rest van de vakantie geen steek meer als hij niet snel een opticien weet te vinden voor een nieuwe voorraad.

Ook de 2e avond is er voor de liefhebbers een avondprogramma; om 21.00 uur verzamelen voor een spannende jeepsafari dwars door de palmolieplantages in het donker. We zien Honeybirds en de piekende oogjes van een Civetkat. Als je met je zaklamp in de bomen schijnt dan zie je de ogen van de nachtdiertjes glinsteren. Helaas zagen we ook een doodgereden varaan en een dood hert en was er weinig spannends te beleven aan de tocht.
Van Taman Negara naar Kota Bharu, Renaissance Hotel.
's Ochtends vroeg om 8.45 zijn de boten terug om ons op te pikken en naar de bus te brengen. Eerst moeten we echter nog een stuk van anderhalf uur met de de jungletrein. Het is een erg  leuke en hobbelige rit met tussenstops midden in de jungle. Fox weet zijn rondreizen altijd af te wisselen door zoveel mogelijke gebruik te maken van lokale vervoersmiddelen. Vanaf een station in the middle of nowhere pakken we de bus richting Kota Bharu. In dit gedeelte van MaleisiŽ hebben ze scholen voor apen. De apen worden opgeleid om rijpe kokosnoten uit de boom te halen. Vroeg in de avond arriveren we in Kota Bharu. Kota Bharu is de hoofdstad van de deelstaat Kelantan. Kelantan is een streng islamitische provincie van MaleisiŽ en hier is dus onder andere geen alcohol te krijgen Op westerse posters wordt het haar van de vrouw afgeplakt of tekenen ze er met een stift een hoofddoek over.
Kota Bharu.
We verblijven in het Renaissance hotel dat voorzien is van een zwembad en een tennisbaan. We bezoeken Central Market waar ze allerlei soorten groenten, fruit, vis, vlees, kleding, stofjes en helaas ook veel schilpadeieren verkopen. Het is een kleurrijk geheel maar het stinkt er ook enorm en er lopen ratten zo groot als jonge honden. Onze reisleidster laat ons kennismaken met de Durian, een stinkende vrucht die wel lekker smaakt. Bij veel hotels staat daarom een bordje met  'no durians allowed'.

Vliegeren is een nationale sport in Maleisie en dus bezoeken we een beroemde vliegermaker. Omdat we dicht bij de Zuid-Chineese zee zijn wandelen we nog wat op het strand van Kota Bharu. Het is er verder uitgestorven.

Van Kota Bharu naar Penang, City Bayview Hotel.
Om 9.00 uur vertrekken we naar onze volgende bestemming, het eiland Penang oftewel de parel van de OriŽnt met een overwegend Chinese bevolking. Onderweg zien we tijdens de lange rit veel koningsvarens. De lunch genieten we bij het kunstmatige Banding-meer. Rond  18.00 uur komen we via de lange brug aan op Penang. Bij het hotel nemen we afscheid van Ruslan en onze buschauffeur omdar we immers van hieruit met de boot naar Thailand varen.
Marie-Jose had al een paar keer verteld over de meest beroemde sateman van Maleisie. Hij zou hier op Penang wonen en ze kende hem erg goed. En dus's-Avonds naar de beruchte satťman Rachid Sarawak (best satay in town), waar we zijn hele voorraad sate in een paar minuten verorberen. Rob krijgt na enig aandringen en wat hulp op de BBQ zijn geheime recept ontfutseld. Het is nog steeds de lekkerste sate maar het recept blijft geheim!
Na het vreetfestijn gaan we nog snel even naar een disco achter het hotel. Allemaal niet zo heel erg spannend.

De andere dag gaan we 's-ochtends naar de Botanical Garden van Penang en de Penang Butterfly farm. We zien een troep brutale apen die het op Haagse Jan gemunt hebben Volgens Jan moet je die apen laten weten dat jij de baas bent. Even later zien we Jan rennen voor zijn levenÖÖ De vlindertuin herbergt een collectie prachtig gekleurde vlinders. Op de vrije middag nemen we een taxi naar Penang Hill waarop de Kek Lok Si Tempel staat. Het is een indrukwekkende tempel die zeker de moeite waard is om te bezoeken. Deze tempel is de grootste boeddhistische tempel van Penang en heeft een metershoog beeld van Kuan Yin.

Van Penang naar Langkawi, Mutiari Burau Bay Resort.
Het is de hoogste tijd om weer eens te gaan varen en dus stappen we om 8.30 uur op de snelle ferry die ons naar Langkawi zal brengen. Binnen hangt een kotslucht en buiten op het dek mag je eigenlijk niet komen. Toch zien we kans aan dek te komen waar de golven metershoog over de boeg slaan. De boot vaart als de brandweer zo snel. Na 2,5 uur varen komen we aan op Langkawi, een rustig Maleisisch eiland waar je heerlijk Duty free kunt kopen. Vanuit de verte zien we het symbool van Langkawi al opdoemen, een groot beeld van een visarend.

Het resort waar we verblijven is een ware oase. Bij aankomst krijgen we een Koninklijke ontvangst, er is muziek, een welkomstdrankje en een mandje met een gekookt ei. Ook krijgen we als verwende toeristen een verfrissend koud doekje.
De locatie op Langkawi is werkelijk prachtig. We kunnen heerlijk zwemmen in zee, de watertemperatuur is namelijk 32 graden! Rondom ons huisje zien we Makaken en neushoornvogels. Bij zonsopkomst scheren de vliegende honden onder de veranda van ons huisje door en Marcel en Linda zijn die ochtend vroeg wakker vanwege de Makaken op hun dak. Jaren later weet Marcel nog steeds niet dat het cocosnoten warenÖÖ
Langkawi.
We zijn op het eiland Langkawi voor een rustige paar daagjes en met de heerlijke stranden en luxe bediening lukt dat vrij redelijk. Toch willen we niet stilzitten  en dus gaan we naar de  Langkawi Cable Car, een kabelbaan van 2,2 kilometer langs een bergklif met als beloning een prachtig uitzicht over het eiland en de zee.

Maleisie is een duikbestemming en dus gingen we op zoek naar een duikschool. Na de nodige dollars werden we na de lunch opgepikt voor een boottochtje naar een eilandje in de buurt van Langkawi. Aan het eiland zat een lange steiger met daarop een restaurant dat uitpuilde van de Japanners. Voor de duik kregen we een tip om tot ons middel in het water te gaan staan. Immers, zo rond het middaguur gooide het restaurant hun afval in zee en dan kwamen de haaien. Het was wel heel bijzonder. De haaien, niet veel groter dan een meter, kwamen met 10-tallen tegelijk naar de steiger en botsten tegen onze benen. Ze hadden niet verteld dat er ook een meterslange Giant Barracuda bij de steiger woonde. Het beest had de legubere naam "Grumpy"gekregen en dat was niet voor niets! Die middag werd bij een Japanner nog een pink afgebeten en tijdens de eerste duik was slechts een schim van Grumpy genoeg om de duikgids vol gas te laten geven.

Het duiken was op zich wel aardig, afgezien van de gids dan wel. Een hoogst irritante vent die alleen maar met een  stuk ijzer op zijn fles kon tikken om te zorgen dat we hem volgden. We hebben die dag 2 duiken langs het rif gemaakt waarbij met regelmaat  wat grotere rifhaaien kwamen kijken. Tijdens de 2e duik presteerde Rob het om zonder lucht te geraken. Het zat toch maar op 6 meter dus ja, waarom ook niet.  Terug op het resort is er 's-avonds een feestje voor de jarigen in de groep. Het was erg gezellig!
Van Langkawi naar Hat Yai, J.B. Hat Hai Hotel.
Na 2 dagen Langkawi wordt het de hoogste tijd om richting Thailand te gaan. De boot vertrekt om 9.30 uur. Na aankomst en een boel gedoe met de Thaise douane is het nog 45 minuten met de bus naar Hat-Yai.

Hoera, we zijn weer in Thailand! Onderweg stoppen we nog even bij een fabriekje waar ze stoffen weven. We zien Papajabomen met rijpe vruchten. Hierna lunchen we bij een  museum, waar we een prachtig uitzicht hebben over de Andeman zee, er staan duizenden fuiken in het ondiepe water.

Op de terugweg maken we nog een Japanse fotostop bij een grote liggende Boeddha en een groot beeld van een populaire monnik. Tja, this is Thailand man!  Jammer dat we zo weinig tijd hebben in Hat Yai, we hebben er weinig van gezien.
Van Hat Yai naar Krabi, Krabi National Park.
Vertrek om 8.00 uur naar het beroemde Krabi. Na 2 uur rijden komen we aan bij een prachtig groot zoetwatermeer vol Lotusbloemen. We maken een fraaie tocht over het meer met traditionele longtailbootjes  en shoppen wat bij de lokale marktkraampjes. Om 18.30 komen we na een lange reis aan in ons hotel in Krabi. Ze hebben bij de voordeur een erg leergierige Beo. Het duurt dan ook niet lang of de vogel is voor de rest van zijn leven verpest. Je kunt ze namelijk in een paar minuten een nieuw woord leren. Rob test de vogel uit en jawel hoor, hij fluit voortaan naar alle dames. In Krabi zijn veel leuke winkeltjes en er zijn brommertaxi's met aangebouwd zijspan voor 5 personen. Onze tijd op Krabi is echter veel te kort.
Van Krabi naar Koh Phi Phi, Bay View Resort.
Voordat we vertrekken naar het paradijselijke Koh Phi Phi spreken we met de groep af om heel vroeg nog even naar de zonsopgang op het strand te gaan kijken. Om 10.15 vertrekt de boot richting Koh Phi Phi oftewel Pee Pee.

De Phi Phi eilanden bestaan uit 2 kleine eilandjes, Koh Phi Phi Don (het grootste van de 2) en het kleinere Koh Phi Phi Lee. Verder zijn er nog Bida Nok, Bida Noi en Bamboo Island maar dat zijn eigenlijk niet meer dan wat rotsen die uit de Andaman zee steken. 80% van de bevolking is moslim. In 2000 werd de film "The Beach" opgenomen met Leonardo Di Caprio en eerder waren ze het toneel voor de James Bond film "The man with the golden gun."

Niemand heeft er ook maar 1 woord over gelogen; Phi Phi is een tropisch paradijs op aarde! Adembenemende rotsformaties, turquoise zee, parelwitte stranden en palmbomen. Werkelijk zeer indrukwekkend. (Helaas is dit paradijsje in 2004 zwaar door de Tsunami getroffen en bij ons weten is men nu hard bezig met de werderopbouw. We kregen allemaal ons eigen huisje met een fantastisch uitzicht. 's-Middags genoten we van het strand en de winkeltjes langs de kleine boulevard. We hadden helaas weinig tijd en dus zat een duikje er niet in. Veel liveabaords vertrekken vanaf Phi Phi naar de Similan eilanden.

Singapore, Maleisie, Thailand, 29 juli t/m 23 augustus.
Voor de tweede keer zullen we de lange reis naar Azie gaan maken om vanuit Singapore met de trein naar Maleisie te reizen om via de eilanden in het Noorden (Penang en Langkawi uiteindelijk in Zuid-Thailand terecht te komen. We sluiten de vakantie af met een paar daagjes zon en strand op Phuket en wat tijd om wellicht nog een duikje daar te maken.
We hebben, samen met Marcel en Linda, weer voor een groepsreis van Fox gekozen omdat onze eerste trip naar Thailand zo goed was bevallen. Het grote voordeel van zo'n reis is dat je nergens over na hoeft te denken en heerlijk kunt bijkomen terwijl je toch veel ziet op zo'n trektocht. Je moet dan wel een beetje geluk hebben met de groep.
Kuala Lumpur.
Na een goede nachtrust ontvluchten we via de snelweg de drukte van de stad om naar de Batu Caves te gaan, zo'n kleine 15 kilometer ten Noorden van de stad. De grotten danken hun naam aan de Sungai Batu of Batu River die naast de berg stroont. De grotten bieden onderdak aan een van de meest belangrijke Hindoe-tempels buiten India. Het is het middelpunt van het beruchte Thaipusamfestival waar vele duizenden hindoes op af komen.

Het is maar liefst 272 treden omhoog naar de tempel, een behoorlijke klim. De grot is 400 meter lang en 100 meter hoog. Het is dus de heilige plaats van de Hindoes in MaleisiŽ. In de grotten worden we begroet door vele Makaken, uit op voedsel.

Taman Negara.
De tweede dag verzamelen we rond 09:00 voor een korte junglewandeling en de Canalopy Walk Hangbruggen in de boomtoppen, op 40 meter hoogte. De Canopy Walk is  erg leuk,  spannend. Maar vooral kort. Hierna gaan we op bezoek bij de oorspronkelijke bewoners van Taman Negara, de Orang Asli. Ze zijn onder de indruk als blijkt dat wij zeker zo goed kunnen mikken met de blaaspijpen die ze zelf maken.
Verblijf op Penang, 2 dagen.
's-Ochtends gaat de hele meute in de fietstaxi's. Ontzettend lachen! De fietstaxi's zijn versierd met bloemen, erg toeristisch allemaal. Hierna maken we een busrit van ruim 2,5 uur. Onderweg stoppen we bij een vissersdorpje met een Indiase en een Chinese tempel.

Van Koh Phi Phi naar Phuket (verlenging met 2 daagjes strand).
Helaas is het verblijf van te korte duur. Om 14.30 uur vertrekt de boot alweer vanaf Phi Phi naar Phuket waar we 2 nachten zullen slapen. Het is een hele grote boot die veel te vol zat. Gelukkig konden we ook  boven op het dek in het zonnetje gaan zitten en dat hebben we toen dus maar gedaan. Na een tocht van anderhalf uur komen we aan op onze eindbestemming; Phuket. We verblijven in het Tropical Garden Resort dat ligt aan Kata Beach. De beelden op tv van de tsunami zijn veelal hier geschoten. Het hotel is schoon en netjes maar de kamers liggen een eind een heuvel op, een stuk achter de ingang.